Vstupní fyzický test

Každý člen SDA musí splňovat několik podmínek, které jsou popsány na stránce SDA se představuje. Tou hlavní a nejdůležitější je ovšem úspěšné absolvování vstupního fyzického testu. Ten se skládá z pěti zkoušek:

Proč?

Cílem testu je prověření všech základních aktivit, které budete na našich akcích potřebovat. Neznamená to však, že pokud někdo není schopen splnit některou zkoušku v daném limitu, nemůže do SDA. Smyslem testu je, aby si každý při plnění vyzkoušel, jak na tom je, aby si sáhl na dno svých sil, poznal hranice svých možností, ale třeba i začal v některém směru na sobě pracovat. Proto je ustanoveno, že pokud je účastník zkoušky se svým výkonem spokojen (ví, že vydal maximum) i přesto, že nedosáhl daného limitu, zkoušku úspěšně složil.

Vstupní fyzický test je také něco, co SDA trochu ozvláštňuje od jiných podobných sdružení, a proto se stal jeho významnou tradicí. Je tudíž vhodné, aby se všechny zkoušky plnily stále na stejném místě nebo trase. Navíc, potom je snazší i příprava (značení trasy, kilometráž apod.).

A jak?

Aby měly všechny disciplíny určitý standard (tedy např. dodržování tradiční trasy), asistuje při každém plnění někdo z členů SDA - tedy člověk, který má už jistě tuto zkoušku za sebou. Postará se o přípravu trasy, poradí co a jak, a konečně taky může pomoci v případě, že by se nedejbože někomu něco stalo. Pro tuhle funkci se vžil termín supervisor.

Platí však jedna výjimka - při plnění disciplíny spaní pod širákem není přítomnost supervisora nutná: těžko bychom totiž mohli po někom chtít, aby si tuhle zkoušku zopakoval naostro, a zase by nebylo příliš motivující, kdyby vedle adepta třesoucího se zimou příjemně pochrupoval člověk ve spacáku.

Takže: chcete-li si splnit některou ze zkoušek vstupního fyzického testu, stačí se domluvit s kýmkoli z SDA, jenž vám bude supervisorem, a jde se na to!

Disciplíny

Na závěr se budeme postupně věnovat všem pěti disciplínám, podrobně je popíšeme a uvedeme veškeré k nim potřebné informace.

Jízda na kole

Chůze se zátěží

Plavání

Šplhání nebo prusíkování

Spaní pod širákem

Jízda na kole

Podmínka: ujet za hodinu 20 km na kole

V SDA se hodně jezdí na kole. Od mnohodenních vandrů až po jednodenní přejezdy, od brázdění silnic po řádění v terénu. Tato zkouška tu proto nemůže chybět. Pozor, je těžší, než se může na první pohled zdát, svůj podíl na tom má pěkná, ale obtížná trasa.

Trasa

Trasa je vedená po silnicích, ovšem, samozřejmě, s nízkým provozem. Start je na Tyršově mostě. Odtud se jede vzhůru přes kopec do Radobyčic, dál do Útušic a přes hlavní silnici Losiná - Dobřany do Štěnovic. Dále se pokračuje údolím Úhlavy přes Čižice až do Předenic, kde se trasa prudce stáčí doleva, vzhůru na Netunice. Zde se otáčí už docela zpět k Plzni a pokračuje se přes Nebílovy dál po silnici na Starý Plzenec, která kousek nad Losinou přetíná hlavní silnici Plzeň - Nepomuk. A právě těsně před touto křižovatkou je cíl - 20 km vzdálené místo od startu. Mapka trasy zatím není k dispozici, ale k orientaci by měl stačit následující jízdní plán:

Jízdní plán cyklozkoušky
kmsituacekam jet
0,00startrovně vzhůru do kopce, směr Radobyčice
2,25Radobyčice - začátek---
2,30křižovatka 1je to trojúhelník: nejprve mírně doprava a vzápětí rovně, směr Útušice
2,55Radobyčice - konec---
18,58křižovatka 10rovně, směr Starý Plzenec
20,00cílSTOP!
20,38křižovatka 11rovně napříč přes hlavní, směr Starý Plzenec

Nyní se zaměříme na výškový profil tratě. Jak už to bývá, tahle trasa převážně stoupá, vlastně skoro pořád. Nejnižší místo je právě start s 310 m n.m., nejvyšší místo cíl s 480 m n.m. Hned po startu se překoná menší kopec (360 m n.m.), pak se postupně klesá k Úhlavě, až na výšku 320 m n.m. (6 km). Zde se mírně stoupne do protějšího svahu, a pak se kopíruje údolí řeky Úhlavy až do Předenic. Průměrná nadmořská výška zůstává proto téměř konstantní, ale ve skutečnosti jsou na trase nepříjemné hupance nahoru a dolů. Skutečný křest ale nastane na konci 12. km, tedy právě v Předenicích, kde se začne prudce stoupat do Netunic - na bezmála 2 km se nastoupá 220 výškových metrů: z 340 m n.m. na návsi v Předenicích na 460 m n.m. v Netunicích. Odtud do cíle je nutno překonat ještě dva sjezdy a následné kopce, obojí okolo 40 výškových metrů, jeden do Nebílov a druhý hned za nimi. Celkově se již nadmořská výška drží a do cíle dokonce ještě mírně stoupne na koncových 480 m n.m. Přesnou představu si můžete utvořit z výškového profilu:

Výškový profil tratě
Výškový profil tratě.

Vybavení

Nutným základem je pojízdné kolo. Na typu nezáleží, hlavně když má přehazovačku. (Ale třeba to zvládne někdo i na arabu.) Zátěž je libovolná, avšak vřele doporučujeme vzít si alespoň suché triko a bundu do cíle, nejedete-li v létě. Vhodný je také cyklokompjútr, pomůže s orientací podle jízdního plánu, umožní čtení ve výškovém profilu, ale hlavně - můžete podle něj ladit tempo.

Výkony

Trasu je možno ujet i v podstatně vyšším tempu, než 20 km/h: ukazují to nejlepší časy v tabulce. Tak co, pokoříte je?

Rekordy cyklozkoušky
60:00Skrblík5.4.2002

Chůze se zátěží

Podmínka: ujít pěšky 10 km za hodinu se zátěží 8 kg

Velkou část akcí SDA tvoří dlouhé vandry nebo náročné přechody. Někdy je navíc nutné pohnout kostrou a někam se i s batohem dostat velmi rychle. A to je právě to, co si v této disciplíně vyzkoušíte. Nic totiž nepřipomíná více, než opravdu vražedné dobíhání vlaku. Ano, nenechte se zmást názvem, chcete-li zkoušku splnit v limitu, běh bude nejen vzdálenostně, ale i časově tvořit určitě více než polovinu závodu. Všeobecně je tato zkouška považována za nejtěžší - o tom svědčí i tabulka výkonů a přiléhavá přezdívka - ultramaraton.

Trasa

Na obtížnosti disciplíny se jistě podepsala i náročná trasa. Vede z konečné tramvaje č.4 na Košutce kolem Šídlovského rybníka, Kamenného rybníka až ke Kolomazné peci. Zde se stočí nahoru a nepříjemně stoupá rovnoběžně s elektrickým vedením až skoro k Třemošné. Tu zahýbá doleva a napříč přes silnici do Záluží a posléze i do Ledec vytrvale stoupá až na Krkavec, kde nepřekvapí závěrečným trhákem. Zde účastníkům obvykle docházejí fyzické i psychické síly. Kdo však vydrží, vychutná si prudké klesání až na okraj lesa k Chotíkovu. Tady se opět zatočí doleva a víceméně podél okraje lesa, po modré turistické značce, se dorazí až na křižovatku se silničkou vedoucí od lesního závodu do Chotíkova. Celý zmíněný úsek je téměř po rovině. Již před křižovatkou se míjí devátý kilometr, takže teď už můžeme mluvit o finiši. Prvních necelých 500 m se ještě běží po rovině, ale potom se trasa naposled stáčí doleva a následuje velmi nepříjemný táhlý kopec, který vytrvá až do cíle. Přesné určení trasy najdete na následující mapce:

Mapka s vyznačenou trasou
Podrobná orienťácká mapa s vyznačenou trasou a kilometráží.

Ještě uvedeme pár výškových údajů: start je asi 360 m n.m., ihned po něm se u Šídlováku klesne na 345 m n.m. Pak se přes malý kopeček klesne u Kameňáku ještě více - na nejnižší bod trasy - 340 m n.m. Odsud se běží vlastně po rovině až ke Kolomazné peci, kde se začne stoupat: asi až na 380 m n.m. Poté se trasa srovná a po necelých 2,5 km se nadmořská výška téměř nemění. Ale těsně před pátým kilometrem to skončí a od té chvíle se stoupá až na Krkavec - z 375 m n.m. až na 500 m n.m., což je pochopitelně také nejvyšší bod trasy. Odtud se nejprve prudce klesne na 450 m n.m., pak se mírně klesá, až k závěrečnému stoupáku, na 425 m n.m. Cíl je něco přes 440 m n.m.

Vybavení

Doporučujeme vzít si lehké sportovní boty, nikoliv třeba pohorky (jak se už například Malíček přesvědčil), každý ušetřený gram je totiž dobrý. Oblečte se méně, než kolik je tepelný komfort, pojedete na vyšší rychlost! Nezbytná je také povinná zátěž 8 kg, vemte ji do dobrého batohu, který lze stáhnout a připevnit na tělo tak, aby při běhu příliš neposkakoval - jinak to velice vysiluje. Konečně, užitečné jsou hodinky se stopkami, abyste si na trase mohl
Notice: Trying to get property of non-object in /3w/wz.cz/s/sda/echoes.php on line 10
i propočítávat, jak na tom jste, a ladit tempo.

Výkony

Jak už bylo řečeno, zkouška je to velmi obtížná, ale zvládnutelná. To je možno vidět v následující tabulce:

Rekordy ultramaratonu
1:27:50:64Skrblík22.3.2002

Plavání

Podmínka: uplavat 1 km volným způsobem

V SDA se pořádá spousta vodáckých výprav - od turistického sjíždění řek až po pořádnou divočinu. Umění plavat je tak nutností - a tato zkouška to prověří. Ještě bychom měli upřesnit termín volný způsob - byli zde i takoví, kteří se domnívali, že se jedná o kraula. Nebojte, není tomu tak, prostě každý ať si plave, jak se mu líbí, prsa, kraula, znak, ale třeba i čubičku. Pro plavce je to snad nejsnazší a nejpohodlnější zkouška, ale není samoúčelná!

Trasa

Není určená. Dosud se plavalo například v bazénu SK Radbuza na stavárně na Chodském náměstí. Zde je bazén dlouhý 25 m, takže to celkem dělá čtyřicet bazénů. V létě to ale budeme plnit asi někde na rybníce ...

Vybavení

Snad ručník, ale přeci jen: alespoň do bazénu doporučujeme plavky.

Výkony

Disciplína jako taková není koncipována na rychlost, ale spíše jistotu v delším plavání. To nám ovšem nebrání zaznamenávat rekordní výkony. Bohužel, při prvním hromadném plnění se čas neměřil, takže údaje zde nemohou být kompletní - proto je neuvádíme. Jisté je jenom to, že první tehdy doplaval Hombre (však je to taky bývalý závodník!)

Šplhání nebo prusíkování

Podmínka: vyšplhat nebo vyprusíkovat 10 m po laně

Náplní činnosti SDA je samozřejmě také horská turistika, ale i průzkum tuzemských lomů a jeskyní. Umění práce s lanem, a především schopnost se po něm vertikálně přepravovat je proto nezbytností. A tato zkouška zaručí, že všichni budou umět základní pohyb po laně vzhůru - prusíkování. Jako doplněk si může každý vyzkoušet také slaňování, bude se to určitě často hodit!

Místo

Pěkné místečko pro tuto disciplínu je na Velké skále na Radyni - na její jihozápadní straně je přibližně desetimetrový převis. Nahoře se uváže lano na borovici a pak se shodí přes tento převis dolů. Účastník tak může vesele prusíkovat ve volném prostoru, až dosáhne převisu, a mezi jeho úkoly patří také tento převis překonat. Zkouška tedy končí, jakmile se on, od lana odvázán, nahoře na pevné zemi postaví. Chce-li, může si pak dolů slanit.

Vybavení

K plnění zkoušky je nezbytně potřeba: horolezecké lano, dvě kratší tenčí lanka k prusíkování, vhodný je též sedací úvazek s karabinou: prusíkování s ním je bezpečnější a snazší. Chcete-li také slaňovat, potřebujete navíc ještě slaňovací osmu.

Výkony

No nejsme blázni, tak tady čas opravdu neměříme. Ale, jestliže by někdo místo prusíkování vyšplhal, jeho jméno by tu jistě zaujalo čestné místo.

Spaní pod širákem

Podmínka: vyspat se jednu noc pod širákem bez spacáku

Při divokých akcích, které SDA provozuje, se může občas leccos stát - a my pak budeme třeba muset přečkat noc bez pořádného vybavení. Tato zkouška se pokouší právě takovou situaci simulovat. Účastník zde nepodává žádný fyzický výkon, musí však projevit velkou psychickou odolnost a také přizpůsobivost a vynalézavost: jak to, co s sebou má, nejlépe využít. Není náhoda, že tato zkouška je uvedena na posledním místě, dělá jistě čest jménu našeho společenstva a měla by být završením celého vstupního fyzického testu. A ještě jedno upřesnění podmínek - nocí se rozumí období od západu do východu slunce.

Místo

Žádné docela tradiční místo se zatím neustálilo: plnilo se na Radyňských skalách i daleko u Domažlic ... Pokud ale mohu nějaké doporučit, pak místo, kde jsme spali já s Malíčkem: Svatební skálu pod Radyní. Najdete ji při žluté turistické značce směrem na Černice, kousek nad starým lomečkem se srubem. Je to tu přímo ideální, neboť skála skýtá snad všechny možnosti bivakovacích prostor: jeskyňku, spoustu úkrytů mezi a pod balvany, miništít, rovná i šikmá kamenná plata a - pro ty měkčí - dole pod širokým skalním převisem komfortní leháro na jehličí. Navíc: moc lidí sem nezabrousí, takže si můžete noc nerušeně vychutnat. A pro ty, kteří nevydrží, je tu možnost odejít do Černic na noční bus, případně v ranních hodinách i trolejbus.

Vybavení

Protože je tato zkouška už opravdu na hranici, vedly se o povoleném vybavení dlouho bouřlivé spory, dokonce se i hlasovalo. Nakonec se ustanovila jediná podmínka: nesmí se použít obvyklé pomůcky na spaní - spacák, karimatka a péřové oblečení. Dál už záleží, jako u všech zkoušek SDA, jak si kdo nastaví laťku, na co se cítí - někdo spí s celtou, jiný chce zkusit, jaké to je, zatmět v obtížném terénu v horách při jednodenní túře: má jen to, co s sebou přes den nosívá ... A třetí zase vychutná romantiku jasné noci plné hvězd u plápolajícího ohníčku.

Výkony

Mimořádný výkon předvede každý, kdo tuto zkoušku splní, tedy mimo jiné každý člen našeho společenstva. Jednotlivé výkony nelze mezi sebou poměřovat, i když jedno kritérium by se našlo: výkon je tím hodnotnější, čím méně se přečkaná noc podepíše na zdraví účastníka. Naše i nejdrsnější akce totiž nejsou o tom, odrovnat se, ale o tom, co všechno lze, aniž bychom se odrovnali!